Friday, September 23, 2011

Nak Kurus Kena Minum Air Banyak2 ... Betul Ke?

Haa... ramai yang cakap kalau minum air boleh cepat kurus........ tp ada juga yang ckp kalau minum banyak air nanti boleh kena water retention....

Ok lah pada pendapat saya kalau anda nak tahu yang mane satu betul... anda perlu cuba jadi jika anda minum banyak air setiap hari selama sebulan kemudian anda rasa badan anda mcm penuh dgn air... maka stop lah minum air banyak2 cukup lah sekadar minum air ikut nasihat doctor je iaitu 8 gelas sehari.... lebih kurang dalam 2 liter.... sebenarnya yang disarankan oleh doctor tu hanya untuk orang yg berat badan nya normal jadi jika anda terlebih berat badan anda perlulah lagi banyak air.... saya sarankan anda mengunakan formula ini untuk memastikan anda minum cukup air untuk keperluan badan anda setiap hari.... iaitu 1 liter air untuk setiap 25 kg berat badan kite.

formula : 1 liter air = 25 kg berat badan anda
contoh : berat badan 50kg jadi......50/25 = 2 maka badan anda memerlukan 2 liter air setiap hari...

Berbalik kepada tajuk kat atas tu ... bagi saya jawapanya YES...air boleh membantu kita untuk turunkan berat badan kerana lagi banyak saya minum air lagi cepat berat badan saya turun... jadi anda perlu cuba sendiri untuk pastikan betul ke anda boleh kurus jika minum banyak air setiap hari....

fakta : masa bulan puasa yang lalu ..sebulan sy turun 6 kg saja tk banyak kan... dah lah buka makan sikit je sahur minum shake je ..... tp satu je silap saya sbb tk minum banyak air.... kawan2 yang minum banyak air boleh turun sampai 10 ke 15 kg masa bulan puasa... rasa sgt menyesal sbb tk minum byk air masa bulan puasa yang lalu... lepas semgu raya saya mimun banyak2 air.... dalam masa 2 mgu saya turun 5 kg......

air adalah salah satu ciptaan allah yang paling hebat kat dunia ni... air boleh rosakkan buatan manusia dengan sekelip mata je... jadi marilah kite guna ciptaan allah s.w.t yang hebat ni untuk membantu kite lebih sihat....

SELAMAT MENCUBA .....

No comments:

Post a Comment